Har du taget flødebolle-testen?
Advarsel: Synes du, at det er etisk uforsvarligt at lave forsøg på børn?
Hvis ja, kan det være, du skal stoppe med at læse nu. Jeg har nemlig brugt mine egne forsvarsløse børn som uvidende testpersoner.
Tsk, tsk.
Jeg tror dog ikke, at de har taget varig skade – selvom flødeboller jo ikke ligefrem bidrager til sundheden.
Forsøget er designet således:
Fase 1:
Jeg giver min søn en Nintendo Switch og siger, at han må spille.
Efter ca. 30 minutter siger jeg til ham, at han skal slukke og give mig spillemaskinen.
Resultat: Ingenting.
Nu gentager jeg mit budskab - og jeg forsøger, med forskellige variationer ("Sluk nu, skat", "Nu gider jeg ikke sige det mere...", "Vi havde en aftale ...", "Hvis du ikke slukker nu, så ...")
I flere af mine forsøg, har jeg skullet gentage budskabet både fem og ti gange, før det endelig havde den ønskede effekt.
I nogle af forsøgene har jeg endda oplevet, at han begyndte at klamrer sig mere til spillemaskinen, når jeg kom med min anvisning - måske af frygt (eller erfaring?) for, at den skal blive taget ud af hænderne?
Fase 2 i forsøget:
Nu siger jeg til det samme barn, at han må få en flødebolle.
Bum! Det hørte han med det samme og reagerer prompte på budskabet.
I videnskabens navn har jeg gentaget det under forskellige omstændigheder, men resultatet er det samme: Umiddelbar positiv respons hos målgruppen. Jeg har sågar kombineret de to faser en enkelt gang, hvor jeg tilbød en flødebolle, mens han spillede. Det viste sig, at han under de omstændigheder både var i stand til at høre tilbuddet, tage imod og fortære flødebollen, samtidig med at han bevægede sig stabilt frem mod "next level".
Hvad kan vi lære af det?
Konklusion: Selv om jeg kommunikerer klart og tydeligt, er det ikke sikkert, at mit budskab har den ønskede effekt, hvis min målgruppe ikke er interesseret i at høre det.
Det kræver ikke en professortitel at regne sig frem til, at budskabet er en væsentlig årsag til den store forskel i reaktionerne.
Og hvad kan du så bruge det til, når du skal arbejde med din kommunikation? Mit råd er, at du laver Flødebolle-testen på dine budskaber:
- Bliver dine modtagere oprigtigt glade for at modtage dine budskaber? Hvis nej – forbered dig på at gentage budskabet!
- Er fordelene ved dit budskab letforståelige og åbenlyse? Hvis nej, forbered dig på at kommunikere fordele og ikke bare egenskaber. Eller smid en bonus oveni hatten.
- Er dit budskab ALTID relevant? Hvis nej, tænk timing ind i din kommunikation.
Det er Flødebolle-testen i al sin enkelthed. Værsgo’ – nu kan du bruge den til at gøre din kommunikation bedre.
Du kan også ringe til mig, så kan jeg hjælpe dig.