Sådan skaber kommunikation din verden

Kvalitet og pris.

Hvis du spørger dine kunder, hvorfor de vælger at handle med din virksomhed, så hører du formentligt de to ord: kvalitet og pris. Det er dog sjældent hele sandheden. Faktisk er det ofte en meget lille del af sandheden.
Så hvorfor siger de det?

Der er tre udbredte grunde:

1: Når vi altid nævner prisen, er det en måde at sige ”du skal give mig markedets bedste pris” på – ikke mindst her i Jylland. Det sikrer os en god handel. Det sikrer os også en effektiv udvej, hvis vi ikke vil handle, for vi kan altid hævde, at det er for dyrt.

2: Det er det, vi har lært, at vi skal sige. Det er jo lige før, vi mister respekten for os selv, hvis vi siger ”Det er fordi, I har sådan nogle sjove reklamer”, eller ”Det ved jeg ikke”. Hvis chefen overhører det svar, kan det være, at han tror, at vi er uansvarlige eller dovne … eller endnu værre, hvis en klassisk sælger hører det, tænker han/hun, at det er nu, den helt lange salgstale skal serveres, og den orker du bare ikke at høre.

3: Fordi vi selv tror, at vi er rationelle mennesker, som træffer fornuftige beslutninger. Lige siden vi begyndte i 0. klasse, har vi lært, at vi skal bruge vores logiske sans til at argumentere for vores holdninger og handlinger. Og i den forbindelse har vi alle lært, at det fornuftige er at få leveret den højeste kvalitet til den laveste pris.

Hvorfor er det løgn?

Vi bedrager os selv, når vi tror, at vi er så rationelle. Vi er i langt højere grad styret af vores omgivelser, vores selektive opmærksomhed og vores følelser.

Der er utallige eksempler.

Ved du eksempelvis, at en undersøgelse har vist, at meget veluddannede mennesker – dommere! – lod deres afgørelser påvirke af, om de var sultne? 

Eller at mennesker, der er tissetrængende, er tilbøjelige til at miste troen på den fri vilje? 

Eller at de politikere, der står først på stemmesedlen, får flest stemmer? 

Det er ikke fordi, vi er dumme.

Det er fordi, vi er meget mere end rationelle mennesker. Vi er også fysiologiske mennesker, mennesker der økonomiserer med (hjerne)energien, og mennesker som bliver påvirket af vores omgivelser. Også kloge mennesker som os. 

Skab en ny virkelighed med din kommunikation

Så hvad betyder alt dette, for din kommunikation og markedsføring?

Det betyder, at du har mulighed for at påvirke dine (potentielle) kunder. Gennem din kommunikation kan du få dem til at lægge mærke til dét, der er vigtigst for, at din virksomhed, dine ydelser og dine produkter fremstår optimalt.

Det handler altså ikke om, at være den bedste og billigste på alle parametre, men at få dine kunder til at tage udgangspunkt i dine kvaliteter, når de skal opstille deres egne kriterier for deres valgt af leverandør.

På den måde, får du pludselig plads til helt andre ting i dine kunders bevidsthed.

Jan Hellesøe fra Fuckr med dn hjrne illustrerer det rigtig fint i dette klip, hvordan vores fokuserede opmærksomhed forhindrer os i at lægge mærke til det, der ellers foregår omkring os. På fem minutter kan se, hvordan Jan Hellesøe ved at bede sin gæst om at lægge mærke til én ting, mister opmærksomheden på (næsten) alt andet.

Det samme kan du bruge i din markedsføring.

Hvis du er knaldhamrende hurtig til at levere, så fortæl dine kunder, hvor hurtig du er, og hvordan det gavner dem, så de begynder at se hurtig levering, som et væsentligt konkurrenceparameter.

Ingen regel uden undtagelser

Kan du så sige hvad som helst og få alle til at elske din virksomhed?

Nej. For der er sandheder, og så er der sandheder med modifikationer.

2+2 er lig med 4. Det er en sandhed.

Men om 4 er få eller mange er en sandhed med modifikationer.

4 er mange, hvis der er tale om helikoptorer i din garage, men ikke ret mange, hvis der er tale om kartofler i en gryde.

Sådan er det også med dine budskaber. Du kan skabe en verden gennem din kommunikation, men ikke en hvilken som helst verden.

De fleste mennesker og virksomheder i dette land, har mere end rigeligt til at overleve, så derfor er det ikke nok, at du beslutter dig for, at det eneste, du vil love dine kunder, er hurtig levering.

Leveringshastighed er KUN et relevant løfte, hvis det har en reel værdi for dine kunder.

Vi ved godt, at det er med til at gøre tingene komplicerede – og vi ved godt, at tendensen lige nu siger, at alt skal være enkelt. Men vi ved også, at din kommunikationsstrategi aldrig må blive så forenklet, at den bliver udvandet, forfladiget eller banaliseret, for så går du glip af dit potentiale.

Hos GELB Kommunikation tilbyder vi derfor en hel palet af ydelser – lige fra udviklende og afklarende workshops til formulering af opdateringer til de sociale medier – fordi vi gerne vil gøre det hele så enkelt for dig som muligt, men ikke mere enkelt end, at det stadig er effektivt.

Ring til os på 2860 1877 eller skriv til info@gelbkommunikation.dk, så giver vi gerne et bud på, hvordan du kan få mere ud af din virksomheds kommunikation og markedsføring.