3 råd til bedre tekster!

En god tekst kræver gode ord.

Ikke bare flotte eller mange ord. Men de rigtige ord.

Og de rigtige ord er præcis dem, som giver de rette billeder, forventninger og fakta til dine læsere.

Det bruger vi en del tid på at nørde i hos GELB Kommunikation. For vi sætter en dyd i at være dygtige tekstforfattere. Faktisk vil vi gerne regne os selv blandt landets bedste, men det er selvfølgelig vores kunder, som skal vurdere det. Det, vi kan love dig, er, at vi arbejder med respekt for håndværket, journalistikken og den almindelige retskrivning.

Hvis du ligesom os er vild med at nørde i sprog, receptionsteorier og virkemidler, så tør vi godt love dig, at dette blogindlæg giver inspiration – og ellers kan du jo bare ringe til os, når du næste gang skal bruge en skarp tekst;)

1) Vær personlig

Nogle er ikke særlig spændende, når de optræder i en tekst.

Du er altid spændende. Jeg er også ret spændende.

Men anonyme væsner af intetkøn er ret kedelige.

Har du ikke nogle rigtige mennesker af kød og blod, som du kan bruge i din kommunikation, så opfind nogle.

Tænk bare på, hvad Harry og Bahnsen har gjort for DSB. Eller Peter for L’easy. Eller Philips far for (mod?) cykelhjelme.

2) Vær aktiv

Tekster, der skal fænge, forføre og fungere, skal skrives* i et aktivt sprog – og det kræver, at læseren hele tiden kan gennemskue ”hvem der gør hvad”.

Eksempel:

“Æblerne plukkes.”

“Mette plukker æblerne.”

Den første sætning er en nøgtern konstatering, mens den anden er en aktiv handling udført af et rigtigt (eller et fiktivt) menneske. Og det gør en forskel.

Aktive sætninger gør teksten levende, vedkommende og lettere at forstå. Den danner billeder på vores nethinde og skaber troværdighed.

Passive sætninger er neutrale, distancerede og generelle. Det er ikke et godt greb, hvis du gerne vil skabe relation til din læser.

3) Vær konkret

Får du nogle gange lyst til at rose dine egne ydelser eller produkter? Du ved sådan ala “Vi er virkelig-mega-overdrevet-sygt-på-den-ordentligt-syge-måde gode”?

Så tillykke til dig. Det er jo dejligt at arbejde med noget, man er glad for. Men hold igen med tillægsord og superlativerne, når du skriver tekster.

Dine læsere vil meget hellere have noget konkret at vide, når de skal høre om dine produkter og services. Skriv, så dine læsere selv kommer til at tænke, at dine produkter eller services er “virkelig-mega-overdrevet-sygt-på-den-ordentligt-syge-måde gode”. Det kalder vi “show me – don’t tell me” – og det virker 🙂

Søg og udvælg de ord, der passer bedst til dine ydelser og dit brand, så du efterlader dine læsere med det rette indtryk og de rette forventninger.

Kom straks igang!

Det var de 3 effektive råd til at komme godt i gang med dine tekster. Så nu er det bare at få fingrene på tastaturet og så derudaf.

Rigtig god fornøjelse!

Psst: Er det svært? Kedeligt? Tidskrævende?

Så bare ring til os. Hos GELB Kommunikation hjælper vi dig med at få dine tekster til at sprutte af liv og værdi, så dine modtager bare MÅ læse det hele. Vi sidder klar ved tasterne, og vi ææælsker det – pressemeddelelser, nyhedsbreve, opdateringer til sociale medier, strategier, artikler, webtekster, brochurer eller breve – vi er vilde med det hele. Ring til os på telefon (Lene) 2860 1877 eller (Bodil) 5191 9637 eller skriv til info@gelbkommunikation.dk, så giver vi gerne et bud på, hvordan du kan få fængende, forførende, forklarende eller finurlige tekster.

 

*Hov – hvad var det? En passiv sætning! Let at genkende når udsagnsordet “skrive”, bliver bøjet med en e-endelse. Og vi har endda gjort det, i et afsnit som handler om at gøre sit sprog aktivt.

Tsk, tsk.

Vi valgte at gøre det, fordi vi gerne vil skrive til både dig, der skriver tekster selv, og dig som har andre til at gøre det. Så her ved vi faktisk ikke, hvem der skriver teksten, og derfor ender vi med en passiv sætning.